software snappen

Zorg dat je software snapt #31

Dit is slim! Software zelf proberen, voor je een keuze maakt.

Je hebt me wellicht ooit gehoord over hoe groot de berg software is waar je uit kan kiezen. In 2011 waren er rond de 150 verschillende software pakketten, inmiddels is dat aantal opgelopen tot bijna 10.000! En dat is geen grap. De oorzaak is natuurlijk de technologie die stormachtige ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Dit geldt zowel voor de software als de hardware. Bedenk maar eens wat je met een telefoon kon anno 2011 en wat je nu in 2022 kan met jouw smartphone. het is ongelofelijk wat we hebben doorgemaakt. Mijn oudste dochter kreeg in de brugklas een telefoon – die kon bellen en sms-sen – in 2011. Haar zusje kreeg een simpele smartphone in 2015. Een wereld van verschil binnen ons gezin, vooral ingegeven door de mogelijkheden van de technologie. Dus het is niet gek dat online ondernemers die niet zoveel interesse hebben in techniek of het gevoel hebben dat ze de kennis ontberen te rade gaan bij collega-ondernemers via Facebook, LinkedIn of Instagram.

Maar, het advies van succesvolle onderneemsters is om zelf kennis op te doen van software voor je de keuze maakt.

Dit om de simpele reden dat het belangrijk is om te snappen wat software kan doen en welk verschil het kan maken in jouw bedrijf. Jouw bedrijf is immer uniek. Jij bent uniek. Waarmee zij – en ik – niet willen zeggen dat je geen advies kan vragen aan anderen. Maar wel dat je jouw eigen bedrijf, situatie en ambities als uitgangspunt moet nemen.

Anderen geven jou advies vanuit hun eigen perspectief, hun eigen kennis en ervaring, hun bedrijf en hun ambities. Met alle goede bedoelingen, daar twijfel ik niet aan. Maar het maakt wel dat je dus tijd en energie kan steken in software die niet bij jou past.

Een ander gevaar is dat je heel veel uren zoekt op Google en Youtube om software te selecteren, voordat je die gaat uitproberen. Vraag een expert om hulp om de beste selectie te maken.

Dat klinkt leuk, maar software is toch software?

Ik zou willen dat het zo was. Waarom zijn er dan 10.000 verschillende software pakketten? Het is net zoiets als zeggen: een broek is toch een broek? En we weten allemaal dat dat niet zo is. De pasvorm is anders, de kleur, de stof de uitstraling en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zo werkt het dus niet. Ook niet met software. Klein voorbeeldje. De mensen die fan van Apple zijn, gaan niet vrijwillig naar Microsoft en andersom. Ondanks dat je zo ongeveer hetzelfde kan doen en bereiken met beide productlijnen. Punt is, software, ook al doet het hetzelfde is niet precies hetzelfde.

Gratis software

En een punt dat veel terugkomt bij software kiezen is ‘Kan het gratis?’. Bedenk dat software, net als een laptop, een boek of het inhuren van een expert, gewoon een investering is. Beoordeel het dan ook als zodanig.

Bij gratis software zijn er 2 mogelijkheden:

De eerste is dat het open source is een stel enthousiaste programmeurs wil het onderhouden. Totdat ze het beu zijn.

Gratis toegang tot software
De tweede mogelijkheid is dat de leverancier met gratis toegang jou wil laten kennismaken met hun software.

Meestal heb je dan beperkte mogelijkheden. Wil je meer of alle functies, dan moet je een abonnement nemen. Ik ken ondernemers die liever met 2 of 3 verschillende software pakketten klooien dan een abonnement nemen voor een paar tientjes.

Stel je voor dat jouw klanten ook alleen je gratis content afnemen en niet willen betalen. Dan kan je ze niet op de beste manier helpen. Zo is het ook met software.

De beste ondersteuning krijg je als je een abonnement neemt dat bij jou past, dus met de functies die jij nodig hebt.

Dus om het samen te vatten, probeer software uit, voordat je het definitief inzet in je business. Wees niet te bang om te investeren in goede software, maar zorg dat je wel de beste keuze maakt voor jouw bedrijf, op dit moment en voor de middellange termijn.

Als je daar zelf niet uitkomt, dan kunnen we hiermee ook samen aan de slag gaan. In dat geval, plan gewoon een call in om je vraag te bespreken, dan kijken we wat voor jou passend is op dit moment. Klik hier om jouw call te plannen.

Deze podcast is uit de serie: [Business Back-end Basics]

Liever luisteren via Apple podcasts of Spotify?

Klik hierboven op ‘Luister via’ om naar Spotify of iTunes te gaan.

Geef een antwoord