wat kan je automatiseren?

Wat kan je automatiseren als kennnisondernemer? #53

Wat kan je automatiseren als kennisondernemer? Veel is het korte antwoord, maar er is veel meer over te vertellen. Je hoort het in deze aflevering van de Making Systems Work podcast.

Liever lezen?
Scroll dan even verder naar Transcript.


Wil je met mij in contact komen om te bepalen of je wel of geen project management software nodig hebt? Stuur me een privéberichtje op LinkedIn.

Liever luisteren via Apple podcasts of Spotify?

Klik hierboven op ‘Luister via’ om naar Spotify of iTunes te gaan.

Transcript

Wat kan je automatiseren als kennisondernemer; consultant, ontwerper, trainer, coach?

Is het automatiseren van taken iets voor jou? Ben je druk – soms te druk – en zou wel wat meer rust willen? En wil je liever niet uitbesteden? Maar heb je ook geen idee wat je kan automatiseren? Dan is deze aflevering voor jou.

Welkom bij de Making Systems Work podcast.

Wat kan je automatiseren?

In de hectiek van alledag is het niet eenvoudig om even stil te staan bij de oplossingen die er zijn om meer rust in je werk te creëren.

Op social media word je doodgegooid met adviezen van rusttijd inplannen, zoals op tijd koffie drinken, een ommetje maken en met meditatie je hoofd leeg maken voordat je gaat slapen. Maar daarmee zijn de taken die je als ondernemer op je bord hebt liggen, nog niet gedaan.

Veel taken – misschien wel 75% van alle dingen die je doet – hebben niet veel met je eigen vak te maken. En als je net zo bent als veel andere kennisondernemers, dan vind je die taken ook niet het allerleukste. Dus wat doe je als je meer rust wil en van die taken af wil?

De eerste respons is meestal uitbesteden. Niks mis mee, behalve dat het tijd kost en een investering vraagt. En wat nou als je geen zin hebt om iemand aan te sturen? Je wil wel het werk gedaan hebben, maar je wil geen teamleden om aan te sturen. Dat kan. Door te automatiseren.

Ja, maar kan ik alles automatiseren? In theorie natuurlijk wel, maar in de praktijk is dat niet handig. Dus wat kan je wel automatiseren? Ik maak een onderscheid op verschillende niveau’s, van gemakkelijk to steeds complexer automatiseren.

Wat kan je automatiseren? Taken

Laten we beginnen bij gemakkelijke dingen. Taken automatiseren is heel eenvoudig.

Ik noem een paar voorbeelden: reminders naar klanten voor onbetaalde facturen, een notificatie als iemand een call bij je geboekt heeft in je agenda, automatisch posten van social media berichten op Facebook of LinkedIn, social media posts die gepubliceerd zijn automatisch opnemen in een spreadsheet of database, een e-mail sturen op een vooraf ingestelde datum tijd.

En zo zijn er talloos veel taken die je kan automatiseren. Dat kan je al heel veel tijd schelen.

Het meeste rendement haal uit taken die je met regelmaat doet, dagelijks, wekelijks of maandelijks.

Om je te helpen heb ik voor verschillende typen ondernemers een lijst gemaakt met taken die je heel gemakkelijk kan automatiseren.

👉 Wil jij die lijst ontvangen? Stuur me een privebericht op LinkedIn -mirjanvandermeijden – of Insta – mirjan_howtohotspot – met je naam, wat je doet en je emailadres en ik stuur je de lijst.

Wat kan je automatiseren? Processen

Meer winst haal je als je hele processen weet te automatiseren. Een proces is een serie taken die je automatiseert.

Het aanmeldproces van leads of klanten voor webinars of online cursussen is één voorbeeld. Laten we het aanmeldproces voor een online cursus als voorbeeld nemen.De volgende stapjes vormen samen het proces:

  • Potentiële klanten zien een bericht of advertentie op social media en willen meer weten.
  • Een klik op dat bericht leidt hen naar een landingspagina.
  • Op die landingspagina klikken ze door naar de betaalpagina en
  • Na betalen ontvangen ze automatisch een factuur en de inloggegevens voor de online cursus.

Dat is een proces wat geautomatiseerd is. Zo kan je nog veel meer processen automatiseren. Denk aan de onboarding van nieuwe teamleden of support van klanten, of projecten of content management, enzovoort.

Wat kan je automatiseren? systemen

En als je het nog groter wil aanpakken, zet je de stap naar het automatiseren van hele systemen.

Denk aan je marketing systeem, je sales systeem of het werkmanagement systeem.

In een notendop wat een systeem is.

Hierboven gaat het over het aanmeldproces van een nieuwe cursist voor je online cursus.

Na aanmelding kan je een stap verder gaan en ook de onboarding van die nieuwe klant automatiseren; Je wil, al dan niet op basis van de (in)activiteit van je cursist, gerichte e-mails sturen om de cursus succesvol te doorlopen.

Verder in detail ingaan op systemen automatiseren voert voor deze podcast wat te ver.

Als je daar meer van wil weten, neem dan even contact op.

Ik hoop dat je uit deze aflevering meeneemt dat automatiseren naast uitbesteden een serieuze optie voor jou als kleine ondernemer. Het is kostenefficiënt en je hebt meer tijd voor de leuke dingen in je bedrijf 🙂

Vond je het interessant?
Laat dan een review achter in je favoriete podcast app of deel  een reactie achter, hieronder in de comments. Niet alleen goed voor mijn ego, maar je zorgt ook dat anderen dit bericht en de podcast beter kunnen vinden.

Deel jouw ervaringen met automatiseren in de comments onder deze post of via een DM op Instagram of LinkedIn.

Geef een antwoord