kosten niet automatiseren

Automatiseren kost geld. Niet automatiseren veel meer. #54

Wat kost niet automatiseren jou als kennisondernemer? Veel is het korte antwoord. Helemaal als je het afzet tegen wel automatiseren. Hoe dat zit?

Je hoort het in deze aflevering van de Making Systems Work podcast.

Liever lezen?
Scroll dan even verder naar Transcript.


Wil je met mij in contact komen om te bepalen of je wel of geen project management software nodig hebt? Stuur me een privéberichtje op LinkedIn.

Liever luisteren via Apple podcasts of Spotify?

Klik hierboven op ‘Luister via’ om naar Spotify of iTunes te gaan.

Transcript

Wat zijn kosten van NIET automatiseren eigenlijk?

In de vorige aflevering – #53 – deelde ik met je wat je kan automatiseren. En ik weet dat voor sommige kennisondernemers, automatiseren groot klinkt – te groot.

Meer iets voor grote bedrijven, productie-bedrijven. Automatiseren is toch niets voor mij als freelancer, kennisondernemer of VA?

Maar je hebt ongetwijfeld al een marketingfunnel, als iemand je e-book aanvraagt, krijgt hij of zij automatisch een serie e-mails. Dat is automatiseren, maar er is zoveel meer mogelijk.

In de vorige aflevering  deelde ik ook dat je een videotraining kan aanvragen waarin ik je uitleg hoe je taken kan automatiseren. Die kan je nog steeds aanvragen. Stuur me gewoon een DM op Insta (mirjan@howtohotspot) of LinkedIn (mirjanvandermeijden).

En denk je nu, automatiseren klinkt wel ideaal, maar is dat ook zo?
Luister dan even naar aflevering #52 waarin ik het heb over wat automatiseren oplevert.

In deze aflevering heb ik het vooral over wat het kost als je niet automatiseert. En dit geldt voor vrijwel alle kennisondernemers, business coaches en consultants.

Niet automatiseren: redenen

Niet automatiseren, omdat je het te ingewikkeld vindt, bang bent om het overzicht te verliezen of bang om de controle kwijt te raken, is zonde.

Niet automatiseren kost je namelijk heel veel.

Ik licht drie belangrijke dingen toe, geld, tijd en consistentie.

kosten niet automatiseren? Geld

Om te beginnen: het kost geld als je niet automatiseert.

Zeker als je gaat groeien en je taken uitbesteedt, kost niet automatiseren je geld.

Uitbesteden is namelijk geen goedkope oplossing om taken niet meer zelf te hoeven doen. Mensen hebben instructie & overleg nodig, maken fouten en willen een fatsoenlijk uurtarief ontvangen. Dat is volledig terecht natuurlijk. Maar een VA of ander teamlid die een uur copy/paste acties uitvoert is duur.

Een computer kan dat geautomatiseerd voor een fractie van het bedrag. En dat niet alleen.

Als de automatiseren goed is ingesteld ook 24/7 en volledig foutloos.

Reken eens uit: Je betaalt een VA €50/uur voor acties die elke maand terugkomen, dus dat is 12 keer €50, totaal €600 in een jaar.

Software om te automatiseren richt je één keer in en die draait voor max €20 per maand 24/7 door.

Zelfs voor die ene taak is automatiseren dus goedkoper. En stel je voor dat je 10 taken automatiseert in plaats van betaalt? Dus €500 per maand voor een VA, tegen de software, die €20 per maand blijft. Tel uit je winst.

Wat kost niet automatiseren? TIJD

Misschien wil je (nog) geen team en doe je alles zelf in je bedrijf. Dan geldt de rekensom voor je eigen tijd.

Als je één tot 10 uur per maand kan vrijmaken voor een investering van €20, zou je dat doen?

Ik kan me voorstellen dat je sceptisch bent, maar echt, het is meer dan haalbaar!

Wil je weten hoe? Als je mij laat weten welk type bedrijf je hebt, dan stuur ik je een lijst met taken die je gemakkelijk kan automatiseren.

Kan jij berekenen hoeveel tijd je dat kan opleveren. Stuur me een privéberichtje op LinkedIn – mirjanvandermeijden- met je naam voor de persoonlijke touch :-), type bedrijf en je e-mailadres en je krijgt jouw lijst van mij binnen 48u toegestuurd.

Wat kost niet automatiseren? Consistentie

Consistentie. Het is minder concreet dan geld en tijd, maar wel heel belangrijk.

Wat bedoel ik met consistentie? Simpel gezegd is het dat je taken steeds op eenzelfde manier uitvoert en met een voorspelbaar resultaat.

Sommige ondernemers gruwelen bij het woord, omdat ze creativiteit hoog in het vaandel hebben staan.

Maar het maken van facturen, om maar eens iets te noemen, wil je zo snel en efficiënt mogelijk doen. Niet zo creatief mogelijk, toch?

Dat kan met een vaste manier van werken. Die vaste manier van werken zorgt ervoor dat je factuur klopt, dat je factuur er steeds hetzelfde uitziet en dezelfde info terug te vinden is. Het is een klein voorbeeld, maar wel illustratief voor het belang van consistentie. En het mooie is, automatiseren zorgt als vanzelf voor consistentie.

Een computer kan namelijk niet creatief omgaan met situaties. Je creëert een automatisering voor bijvoorbeeld je facturen, en alle facturen worden op dezelfde manier opgebouwd, reminders worden na vaste periodes verstuurd en in je boekhouding wordt de factuur steeds op dezelfde manier verwerkt.

Inconsistentie levert heel veel chaos op, consistentie rust en overzicht.

Niet automatiseren kost je dus geld, tijd en zorgt voor meer chaos. Dat is de korte conclusie, denk ik, na deze aflevering.

Wat neem jij mee uit deze aflevering? Laat het me weten in de comments onder dit bericht.

En vond je het een waardevolle aflevering?

Dan zou ik het waarderen als je minuutje neemt om aantal sterren achter te laten in favoriete podcast app.

Deel jouw ervaringen met automatiseren in de comments onder deze post of via een DM op Instagram of LinkedIn.

Geef een antwoord