Succesvol high-end ondernemen? In deze aflevering krijgen we een kijkje achter de schermen bij Meriam Slijkerman, high-end business coach.
Liever luisteren via Apple podcasts of Spotify? Klik op Luister via, in de box hierboven (onder de timeline).
Succesvol ondernemen met een piepklein team. Hoe dan?
De podcast voor kennisondernemers met een te volle agenda die tijd, overzicht en consistentie willen creëren in hun business, zodat ze relaxed kunnen groeien.
In deze aflevering heb ik een gesprek met high-end business coach, Meriam Slijkerman.
We hebben het over haar bedrijf en hoe ze met een klein team een succesvol bedrijf kan wegzetten, waarom zij haar bedrijf als een leeuw ziet en hoe ze zorgt dat ze achter de schermen snel kunnen schakelen en enorm veel tijd besparen.
Als je als kennisondernemer geen zin hebt om in de techniek te duiken, in de tools die nodig zijn, luister dan zeker naar dit interview. Meriam deelt hoe zij de regie houdt, ook zonder de ins en outs van tools te kennen. Verder, horen we hoe ze denkt over een bedrijf dat achter de schermen strak georganiseerd is (en wat dat dan is).
Dit interview levert weer mooie inzichten.
Hoe je met een klein team veel kan bereiken
Wat automatiseren kan opleveren en waarom het simpel houden zo waardevol is
Hoe Meriam invulling geeft aan ‘leiderschap tonen’ en welke impact dat heeft op haar business achter de schermen; een kleine kern van betrokken teamleden die elk hun verantwoordelijkheid hebben, aangevuld met specialisten op allerlei vakgebieden.
Kortom, het hoeft niet ingewikkeld te worden, een bedrijf, maar zorg dat je met de beste mensen werkt.
Als jij je nu afvraagt, hoe je je bedrijf achter de schermen kan versimpelen, waar kansen liggen om tijd te creëren, dan nodig ik je uit om een quickscan aan te vragen. We kijken dan samen hoe je systemen en processen kan verbeteren, zodat je tijd, overzicht en consistentie kan creëren in jouw business.
Kijk daarvoor op makingsystemswork.nl en kies Quickscan aanvragen of neem contact op via e-mail, Insta of LinkedIn.
Transcript Podcast
Mirjan:
Ja, welkom Meriam Slijkerman, Meriam Slijkerman. Moet je dadelijk ook maar eens even kijken hoe je dat het beste zegt? High‑end Business Coach, zit bij mij vandaag aan tafel en we gaan het hebben over haar business. En niet zozeer over wat ze haar klanten aanbiedt, maar wat er aan de achterkant allemaal gebeurt in haar business. Meriam, wil jij je even kort voorstellen?
Meriam Slijkerman:
Ja, zeker een naamgenoot. Meriam met m einde inderdaad. En je zegt het gewoon Meriam. Alleen je schrijft het met een e, Inderdaad. Meriam Slijkerman Ik ben High‑end Business Coach en ik help ambitieuze ondernemers door te groeien naar het volgende niveau, zodat ze kunnen werken met de beste klanten tegen goede prijzen en echt de waarde vragen die belangrijk is voor ze, waardoor ze eigenlijk hun ideale leven en hun ideale bedrijf kunnen leven, zeg maar.
Mirjan:
Ideale leven en ideale bedrijf .. ideaal toch?
Meriam Slijkerman:
En sowieso high‑end ondernemen gaat heel erg over dat je een bedrijf inricht wat jouw ideale leven faciliteert. Heel veel ondernemers zijn natuurlijk werkslaaf en in eigen onderneming geworden en verdienen wel heel goed, maar werken heel hard. En hoe kun je dat nou slimmer en efficiënter doen dan eigenlijk ook nog je eigen klanten kiezen daar, daar help ik ze mee.
Mirjan:
Ja, maar dan zijn wij natuurlijk benieuwd hoe jij dat aan de achterkant doet. Ik heb drie stellingen voor je voorbereid en daar mag je eens, oneens of nog iets anders op antwoorden. En dan misschien een hele ienie minie, korte toelichting. En dan gaan we daarna gewoon het gesprek aan. Ik heb wel een spiekbriefje want anders kan ik het ook niet onthouden. Stelling nummer één daar komt ie: je kan beter investeren in software dan in uitbesteden, aan mensen dan he.
Meriam Slijkerman:
Moet het eens of oneens zijn? Ik vind eigenlijk dat je het allebei moet doen. Je moet en uitbesteden en aan de beste mensen
Mirjan:
en in welke volgorde. Uhm.
Meriam Slijkerman:
Ik zou nou, meestal als ik heel eerlijk ben beginnen de meeste ondernemers om het eerst zelf te doen en dan gaan ze een team vormen om het uit te besteden. Terwijl als je echt kiest voor kwaliteit, zou het je helpen om meteen de juiste mensen te zoeken en daarin de juiste, de juiste software ook te koppelen. Dus dat je die mensen ook voor jou de beste software gaan zoeken. Echte specialisten zodat je ook meteen het beste hebt. Kijk.. Dat past bij high‑end ondernemen .
Mirjan: Okay, nummer twee elke online business ‑ omdat ik meer de focus leg op online, maar dat is natuurlijk niet strikt online ‑ Elke online business heeft uitgewerkte processen nodig.
Meriam Slijkerman:
Jazeker. Kan niet anders, anders kun je niet sturen en weet je ook niet waar je, ja, waar je naartoe gaat.
Mirjan: En waar je vandaan komt
Meriam Slijkerman:
En dat inderdaad ja,
Mirjan:
Dan de laatste stelling alweer. De voorwaarde om te kunnen opschalen en groeien met je bedrijf, is een bedrijf dat achter de schermen superstrak georganiseerd is, ook wel de geoliede machine genoemd soms.
Meriam Slijkerman:
Als ik nou ja zeg jij gaat straks zie ik nog vaak een stellen over hoe mijn bedrijf georganiseerd is. In principe, eh, ja, zo zou het wel moeten zijn. Het vraagt wel een strakke organisatie en vraagt ook echt leiderschap in de meerdere facetten van je bedrijf. Maar euh ja, dit.. als je dit goed in regelt dan geeft het je in ieder geval, bespaart het je een hele hoop tijd en geeft het je gewoon sturings‑ mogelijkheden en middelen.
MM
Oké, dankjewel, dit nemen we gewoon mee. Dit komt misschien nog wel links en rechts terug in het gesprek Uhm.
Ik wilde beginnen met een vraag en die vind je misschien lastig. Ik heb een voor mezelf geprobeerd te beantwoorden omdat ik de anders niet zo eerlijk vond en ik vond het ook lastig. Maar als je een bedrijf of je business een dier zou zijn, welk dier zou dat dan zijn?
Meriam Slijkerman:
Ik moest er heel erg over nadenken. Inderdaad. En nee, ik zei al die sollicitatieprocedures stelde we dit soort vragen ook altijd aan mensen. Toen was ik wat blij dat ik hem zelf niet kreeg. Maar euh, ja, nu ik erover nadenk ja. Het eerste wat bij me boven komt gewoon even heel, nou ja, gewoon maar out of the blue. Is dat ik toch wel een soort leeuw ben. Koning, king of het koninkrijk ofzo, zeg maar hè, zorg dat je aan de top van de berg staat en dingen overziet en lijnen uitzet. Echt een leider bent ook. En euh ja, op die manier komt bij mij het eerste woord leeuw naar boven.
Mirjan:
Okay en aan de top staan, bedoel je dan ook, zeg maar.. Bij mij komt dan de leeuw, de man of de vrouw, maar die man, die doet niet zoveel heb ik altijd het idee.
Meriam Slijkerman:
Maar Vrouwelijk leiderschap maakt niet uit. Mannen ook leiderschap. Het gaat erom inderdaad dat die leeuw ook gewoon wel echt euh zijn leiderschap pakt. Dan ben ik ook de koning van de roedel. Eh, dus zo ook, inderdaad zeg maar even on top of the berg, soort Simba, maar misschien te veel Disney films gekeken, maar er echt een beetje dat idee, zeg maar. Dat je ook een een visionair bent en euh ja, mensen meeneemt naar de volgende savanne. Of weet ik het allemaal wat, zeg maar, dat je je ploeg leidt en alles wat daar nodig is binnen je bedrijf. Dus daarom associeer ik het nu met leeuw.
Mirjan:
Ja, want dan hebben we nu met name over de mensen die met jou, voor jou werken en niet zozeer je klanten. Maar dat geeft wel een uitstraling naar buiten toe dat natuurlijk ook. Dat is wel mooi.
Meriam Slijkerman:
Ook met je team vraagt dat gewoon leiderschap. Je kan een succesvol ondernemer zijn. Maar het vraagt ook echt.. je hebt een leiderschap rol. En daarmee zeg ik expliciet niet management rol of manager, want dat vind ik echt iets anders. Die management roept bij mij hokjes vinken op. Maar leiders zijn visionairs die mensen zelf ook laten groeien. Maar wel ook daar de verantwoordelijkheid laten waar hij moet.
Mirjan:
Ik vind het wel mooi. Leeuw, we hebben ‘m genoteerd en dat je vooral. Leg jij de focus op leiderschap. In feite en dat je, ja, de richting bepaalt en de lijnen uitzet. En als er een probleem is dat je ook iedereen meeneemt om te zorgen dat het, nou ja, of dat je ergens anders naartoe gaat of dat het de opgelost wordt.
Meriam Slijkerman:
Ja, en ook de moedige gesprekken voert. Hè, ik bedoel, bij leeuwen gaan ze misschien dan het gevecht aan. We gaan niet vechten, maar wel dat je ook moedige gesprekken of confrontaties niet uit de weg gaat, ofzo, dat is ook leiderschap.
Mirjan:
Ja, dat klopt. Oh, en het is mooi. Mooi geluk, Dank je wel.
En stel nou ha, maar daar zitten we toch al in in de tropen zo’n beetje met de leeuwen. Stel nou dat jij 6 weken naar naar aap Patagonië had ik bedacht, maar het mag ook de binnenlanden van Afrika zijn euh Stel dat je zes weken naar de binnenlanden van Afrika vertrekt. Of je neemt de Trans Siberië Express of zoiets. Draait je business dan door?
Meriam Slijkerman:
Nou ja, mijn business is niet helemaal online, alleen natuurlijk , want dan zou het euh, redelijk door kunnen draaien. Ik heb een hybride business zeg maar, waarin ik online met off‑line combineer. Ah, voor mijn inziens ten behoeve van kwaliteit ook, maar mijn bedrijf zou redelijk Ik denk dat ongeveer zes keer per jaar, zes dagen per jaar in Nederland zou moeten zijn. Verder zou ik eigenlijk van all over de wereld kunnen werken of ‘t hoeft ook nog niet eens in Nederland, want klanten kunnen ook al die kant op komen Dus, in principe heb ik het zo ingericht dat ik eigenlijk vanuit elke locatie zou kunnen werken. Op een paar dagen na
Mirjan:
Dus je bent niet, tenminste misschien voor je gezin, maar in ieder geval niet voor je bedrijf, afhankelijk van de plek waar je zit, waar je nu zit.
Meriam Slijkerman:
Iedereen leidt ‘n high‑ end leven en werkt ook van mijn team, zeg maar, de een zit in Spanje, de ander zit in Malaga en ik inderdaad, Heb gewoon een dochter van 5 die naar school moet. Dus ik ben gewoon gebonden aan de vakanties.
Mirjan:
Ja. Precies ja, nee, dat wist ik, maar goed. Het is theoretisch dat is natuurlijk wel heel fijn, dat je tenminste, vind je dat fijn? Want ik zeg dat we, dat vind ik fijn. Maar dat zegt meer over mij misschien?
Meriam Slijkerman:
Nee, ik vind het heel fijn dat je dan niet gebonden aan bent he? En andersom ook dat het ook niet uitmaakt. Ik heb ook iemand geholpen die gewoon een jaar vastzat in India zeg maar. En ook daar kunnen we gewoon hele goede zaken mee doen, dus ook andersom. Als iemand niet deze kant op kan komen kan het ook gewoon dus dat heeft zichzelf allang bewezen dat die vrijheid er is en dat dat niet in hokjes gedacht wordt en dat je vooral kijkt naar wat wel kan. En dat vind ik echt ideaal. En al zou ik nu kiezen om een half jaar in New York te gaan wonen, dan zou het ook kunnen. Zou het prima zijn zou ik misschien n keer opnieuw moeten vliegen. Of de mensen inderdaad daar naartoe laten komen lijkt me fantastisch
Mirjan:
Is misschien wel een leuk model.
Meriam Slijkerman:
Het zit er ooit nog eens in, maar ik heb het laatst het universum weer in gegooid. Lijkt me heel leuk, om een keer een businessclass in New York te geven, dus wie weet. Maar het zou prima kunnen.
Mirjan:
Okay, richtingen. En je vindt het ook prettig, ja, nou, dat is toch ook? Dat is ook mooi en in de.
Wat me dan nieuwsgierig maakt is hoe kan dat dan? Kan je ons eens meenemen naar daar de achterkant. We gaan door de achterdeur van jouw bedrijf binnen. En wat , eh, wat zien we dan? Wie zien we dan? Hoeveel mensen? Hoe komen jullie? Hoe houden jullie contact? Je noemde al mensen in eh in Spanje.
Meriam Slijkerman:
Ja het allereerste begin, zeg maar natuurlijk even los van mijn team, want daar kom ik zo op is dat je ‘n verdienmodel hebt, wat dat faciliteert. Want daar begint het mee. Je kan er een heel team maken, maar als jij je aanbod niet zo inricht en dat dat ook mogelijk maakt. En dat is natuurlijk een verdienmodel gebaseerd op waarde en niet op tijd of aanwezig zijn.
Dat is de eerste belangrijkste voorwaarde dat je dat gaat realiseren. En dan heb ik een en een team meteen zeg maar van verschil. Ik heb een quarantine en dan moet je denken aan een virtuele assistent euh. Die vooral de website zaken regelt. En ik heb een personal assistent die vooral alle interne mails stuurt naar euh, naar alle betrokkenen en ook deelnemers, dat is allemaal uitbesteed.
Maar ik heb ook heel veel processen automatisch ingericht. Mensen die zich inschrijven, betalingen, zaken die een mail sturen en dan automatisch weer uitgaan. Soms hoef ik alleen maar op ja of nee te klikken of helemaal niet. En een heleboel gaat gewoon automatisch. Wat doen we daar helemaal geen tijd meer aan kwijt zijn. Maar ik heb nog iemand op Facebook en Instagram specialisten die echt mijn funnels beheren zeg maar via mijn online lead marketing. Dus die zitten echt in mijn kernteam zeg maar.
En mijn sales, want ik red het niet meer om allemaal sales gesprekken zelf te doen. Dus ik heb iemand verbonden aan het bedrijf die ook echt helemaal geïntegreerd is en die mij helpt om mijn sales gesprekken te voeren. En dat is mijn kernteam. En inderdaad ook zij kan sales gesprekken voeren vanuit Malaga of waar dan ook.
En mijn Facebook Instagram specialist zit ook regelmatig in Spanje. Dat maakt ook niet uit. En daaromheen zit een hele schil van specialisten die ik niet altijd, minder nodig heb. Zeg maar hem denk je aan bijvoorbeeld aan media, media, vrouwen. Hoe kom je in de media als belangrijk ook meer expert status en video, fotografie. Nou ja, al dat soort zaken. Euh, tekstschrijvers, copywriters, enzovoort enzovoort. Maar dat is meer op basis, een grafisch ontwerper natuurlijk inderdaad ja, maar die ik regelmatig nodig heb om stukken goed op te maken. Ook mooi high‑end
Mirjan:
Sorry, dat laatste verstond ik niet.
Meriam Slijkerman:
Een brand specialist die echt kijkt naar of je brand nog matcht met het niveau waar je zit en ook meedenkt in wat heb je daar in dan nodig? Welke stap kun je maken? En die zijn allemaal meer incidenteel? Dat kernteam, dat is er echt met een piepklein team kan ik echt een heel goed, een groot bedrijf runnen zonder dat ik daar zelf eigenlijk heel veel in hoeft te doen. Ik kan me echt volledig richten op de inhoud. Van mensen helpen die stap te maken, coachen, trainen en eh nou ja, en dat is het verdienmodel. Het faciliteert dat, dus dat zijn bij mij ongeveer zes trainingsdagen, zeven, live in een jaar en verder uit de coachsessies op regelmatige basis. Maar die zijn on line, dus dat kan ook vanuit elk elke plaats. Ook een stad als er maar goede wifi is.
Mirjan:
Ja ja, nou, dat is tegenwoordig wel wel. Wel minder een probleem dan een paar jaar terug, dus dat is wel tof. eigenlijk Dat hebben we voor een deel aan Corona te danken, denk ik. En dat mensen daar niet zo moeilijk meer over doen. Ehm, wat maar net triggerde, was jij zegt: Ik heb een kernteam en die ja die draaien in feite de de business. En dan heb ik er mensen omheen zitten die vanuit hun expertise hun euh ja, hun mening of hun input leveren. Ja.
Als we het voorbeeld neem een copywriter, dan kan hij zich iets bij voorstellen uit, die maakte misschien naar copy voor blogs, voor social media posts, misschien ook nog wel scripts voor video’s of whatever, maar in ieder geval dat is het type wat ik me er bij voorstel, type content.
Hoe zorg je nou dat die uhm ja, dat het dat het hele proces ook van aanleveren en accoderen? En in feite dat je voordat het dan op jouw site staat of op jouw social media moet er best nogal wat gebeuren, wat die copywriter uiteindelijk waarschijnlijk niet zelf doet. Maar misschien klopt dat het nog
Meriam Slijkerman:
Maar net niet dit voorbeeld, aangezien ik mijn eigen, mijn eigen teksten gewoon schrijf.
Mirjan:
Dus oh ja, maar alles gaat hier echter wel helemaal alles zelf. Want op zich is dat natuurlijk ook leuk.
Meriam Slijkerman:
Ja, ik schrijf alles zelf en ik heb het ook al geprobeerd uit te besteden maar ik merk dat dat toch lastig is omdat mensen uhm, hoe goed ze ook zijn in copywriting. En ik laat het wel checken natuurlijk over dat soort zaken. Even, dat is iets anders. Maar ja, mensen weten niet dat jij spreekt, jouw klanten. Dus die taal vatten van die klant is essentieel en cruciaal. Dus dat maakt dat en ik, ja, het gaat me ook om een redelijk af zeg maar. Ik heb het idee dat ik wel de kern vat van wat belangrijk is voor ze. Dus dan kost het me eigenlijk ook minder moeite. En dus precies mijn copy schrijf mijn gratis content, mijn website tekst, ja, die schrijf ik wel zelf. Maar dan laat ik wel iemand meekijken in de structuur. En euh, dat soort zaken. Dat wel, ja
en dat en wat je zei ik heb funnels helemaal in geregeld, mijn sales funnel, in feite m’n naam marketing funnel.
Mirjan:
Maar dit stukje is natuurlijk uhm, misschien wat meer ad hoc. Of is dat heel erg geprocessed?
Meriam Slijkerman:
Eigenlijk iedere, iedere week gaat er een nieuwsbrief uit naar iedereen, dus dat zit in een structuur. En die nieuwsbrief gaat eigenlijk op een verkorte versie met een soort hetzelfde thema. We kijken even naar welke kanalen wat wanneer, er zit natuurlijk gewoon content kalenders op. Wanneer deel je wat. In ieder geval waar het kan ergens synchroon te laten lopen en waar het niet kan, per kanaal vraagt het net iets anders. Dus dat toetsen we even. En dus dat is. Ik heb inderdaad een Instagram specialist specifiek. Daar is 2‑ 3 keer per week delen wat mee (op Insta) en die met haar is het gewoon inderdaad, hebben we de afspraak: ik leven voor eigenlijk voor 3 maanden aan. En dan deelt zij het, zeg maar. Dus daar doe ik zelf niet meer zoveel in. Hooguit als ze vragen zijn, checken we of ik even in de regie. Euh, ik heb met me naar m’n PA die zorgt dat alle stukken op de in de nieuwsbrieven komen, netjes. En daar is het wel. Ik lever aan en zij maakt dan even op en check ik het nog even voor. Daar voel ik wel regie op voordat het eruit gaat dus. En dat gaat eigenlijk heel simpel en snel zeg maar. Hij hoeft ook niet ingewikkelde systemen. Als we wat grotere projecten hebben waar ook inderdaad de Facebook, Instagram of eigenlijk meestal de website vrouw en de en de personal assistent, dan doen we even per week kort overleg. Laatst hadden we een aantal projecten. En dan spreken we wekelijks even een half uurtje af dat we eventjes kunnen zijn. Waar zijn we even? De update heeft met elkaar en afstemming. En dan hebben we gewoon een groep waarin we dingen écht wel moeten kunnen delen als het snel moet, zeg maar met elkaar.
Mirjan:
Een groep is dan een app groep of zoiets.
Meriam Slijkerman:
Dit doen we gewoon met een app groep, maar dat komt omdat het simpel en overzichtelijk is. Ik heb niet de veertien man moet ik aan moet sturen en dat de grond ben ik ook gewend als manager. Ik heb ook 20 man aangestuurd en dan vraagt het veel meer overlegstructuren en vaste structuren. En afbakening. Maar met z’n tweeën kun je redelijk snel afspraken maken. Of maar dat is wij doen de afspraken gewoon even op de mail. Als we t hebben na een korte Zoom meeting; weet iedereen nog wat er staat. Dit is het lijstje wat hebben we afgevinkt, wat niet. Wat vraagt het nog? Wie doet wat? En Go yes! Zal ik nou heel pragmatisch als een project eruit liften? Want verder, nu hoeft er op dit moment bijvoorbeeld niet zoveel ten aanzien van website. Ja, ik ga er een nieuwe maken, maar dan vraagt het weer iets anders. Maar vorige keer zaten we een nieuwe gratis weggevers, dus nou, dan moet het ook de pixel moet goed staan van de Facebook pagina, de website moet aangepast worden. Het moet kloppen met de Mail Blue en de in de plug in Pay als er betaald moet worden, dus dan komen die drie gebieden even bij elkaar. En dan hebben we even even contact en zorgen dat we het even goed afstemmen met elkaar.
Mirjan:
Ja, precies, maar dat afstemmen doe je gewoon in persoon zeg maar.
Meriam Slijkerman:
Dat is nu precies hoe het nu kan, persoonlijk, omdat het echt een klein team is. Dus dat kan ook, zeg maar en niet over 14 of 20 man.
Mirjan:
Nou ja, en iedereen werkt in de in dezelfde tijdzone een ieder geval ongeveer, dus dan kan het ook
Meriam Slijkerman:
En daarin komt dat leiderschap weer terug. Want daarin ben ik wel het spin in het web zeg maar. Op het moment dat er iets op media moet, dan wil ik ook dat het past En op een moment dat er iets met video gedaan moet worden. Ja, soms moet er even gekoppeld worden. Maar ook dan zijn we met z’n tweeën bijvoorbeeld even mijn baan personal assistant met de videoman. Dat dat even klopt of me de website vrouw of nou ja zoiets Dus dat kan dan redelijk met korte lijnen? We hebben niet hele ingewikkelde systemen nodig
aan mij, maar dat is fijn.
Meriam Slijkerman:
We hebben gewoon alle andere systemen zoals MailBlue Calendly en Nou ja, alles wat je daarmee kunt automatiseren. Plug en Pay. Online academy.
Mirjan:
Helder. En jij zegt de sales die heb ik inmiddels uitbesteed. Ik vind dat altijd heel intrigerend. Is dat dan omdat je in feite werkt, hoe werkt ze? Je werkt met een sales script, wat iemand gewoon kan leren of moet daar nou heel veel, zit dan nog heel veel omheen voordat je voordat je iemand dit kan laten doen? En dan met name vanuit de gedachte van nou ja stelde die persoon afhaakt of er moet er eentje bij Kunnen, die twee. Stel dat er eentje bijkomt, kunnen die twee dan hetzelfde doen of? Of gaat het dan alle kanten op? Heb je daar enig? Hoe doe je dat? Dan ben ik benieuwd naar.
Meriam Slijkerman:
Ik vond het heel ingewikkeld om een sales uit te besteden A. omdat ik daar gewoon redelijk goed in ben, om het maar gewoon even zo zeggen, dus mijn conversie was ook goed. Alleen ik had op een gegeven moment 16 tot 20 gesprekken per week en dan is het niet meer mijn high‑end leven. Ja dus de op een gegeven. Kom je in een fase dat er, in het begin ben je aan ‘t bouwen of even zo in t begin bij jou aan bouwen? En dan is het mooi met op een gegeven moment komen er zoveel gesprekken. Zeker toen mijn boek uitkwam natuurlijk vorig jaar november. Toen had ik zoveel aanvragen dat ik eigenlijk die gesprekken ook niet meer allemaal kon doen. En ook de gesprekken die ik had ook niet met kwalitatief goed kon doen, omdat ik gewoon in de massa aan ‘t draaien was. En dat en dat ik dacht ja, nu moet ik echt iets. Maar ik had het eerder uitbesteed en dat was niet zo goed bevallen. Dus ik had dat eigenlijk afgezworen. En toen heb ik ook gezegd wel een heel mooie bureau die erin is gespecialiseerd. En ook van ja, weet je ik. Ik zoek iemand die de visie snapt van wat ik doe en kan verkopen. Natuurlijk, maar goed, daar ga ik even vanuit. Aangezien ja en ja, ik zoek een persoon, geen bureau. En zo zijn we eigenlijk begonnen. En heel eerlijk dat ze ook best grappig. Het is eigenlijk begonnen omdat ik heel erg ziek werd door Corona. Ik was echt vier weken out met mijn bedrijf en daar stonden 18 gesprekken gepland. Dus ik dacht eigenlijk, nou, ik weet niet wat je doet, maar ga die gesprekken maar voeren, want ik kan niet. Ik was echt out. Ik was echt gevloerd door Corona. Ik heb een maand bijna in bed gelegen en van toen heeft ze zich eigenlijk met minimale info ook gewoon bewezen. En de het was eigenlijk zo’n leuke, hele jonge, gedreven, ambitieuze ondernemer die ook heel helemaal snapt. Mensen zeggen, het is ook echt een verlengstuk. Maar dat is ik heb echt mazzel. Echt, dat besef ik me heel erg dat ik iemand heb gevonden die A. snapt wat ik doe en ook een beetje no nonsens is. Net als ik. Want dat moet natuurlijk ook passen.
Mirjan:
Ja precies. En daar staan inderdaad zonder dat je daar zelf heel veel energie in hebt gestoken. Dus da’s wel heel gaaf eigenlijk. Toch?
Meriam Slijkerman:
En het is ook kwetsbaar, inderdaad, want stel dat ze weggaat ja, dan zul je de gesprekken weer zelf moeten doen, maar ja. Punt, dat is dan weer. Weet je ik, ik heb ook niet de behoefte om een heel groot team op te tuigen dat is ook high‑end ondernemen met een klein persoonlijk team. Mensen die echt een visie keuze van kwaliteit snappen en echt specialisten in hun vakgebied. En dan liever de besten dan heel veel.
Mirjan:
Ja, ja, nou en dan kan je het op deze manier ook redden natuurlijk.
Meriam Slijkerman:
Ja, dat is ook het hele idee van high ondernemen in dit verdienmodel. Zeg maar dat je niet een heel groot team nodig hebt. Dat je eigenlijk met een piepklein team heel succesvol en groots kan zijn zonder het heel ingewikkeld wordt. Of dat je vooral manager wordt van je onderneming, want dat wil ik ook niet. Ik ben wel leider zeg maar ja maar, vooral echt ondernemer. En ik ben vooral met inhoud bezig. En dat vind ik ook belangrijk, want ik ben jarenlang manager geweest en dat wilde ik juist niet meer. Daarom dacht ik, doe maar even geen team, zeg maar. Maar zo’n team van eigenlijk door de coöperatie idee vanuit een soort coöperatie gedachte. Ja euh, voeren wij de de belangrijkste zaken op, ieder in zijn specialiteit en kwaliteit.
Mirjan:
Ja, want de mensen. Even voor de duidelijkheid de mensen die jij die jou ondersteunen zijn allemaal ook ondernemers, toch of niet? Nou ja, heb jij niet in dienst?
Meriam Slijkerman:
Inderdaad, die heb ik niet in dienst. En dat is ook een bewuste keuze. Ja ja, inderdaad A) heb ik niet zoveel uren dat ik ze echt in dienst kan nemen. En B) vind ik ondernemers zijn gewoon de net een ander slag, mensen meestal eh niemand te generaliseren. Nee, ik ben maar een stelling, zeg maar. Dus dat jij dat maakt voor mij ook dat het past. En ook daarin: niet iedere ondernemer. Maar zoek echt specialisten in hun vakgebied. Dan kun je beter iets meer betalen dan dat je daarop jezelf tekort doet. levert.
Mirjan:
Dat denk ik ook en ik denk dat dat inmiddels voor heel veel ondernemers geldt ten minste dit. Het is wel iets wat je heel vaak hoort, plus dat je niet ondernemer geworden bent, wat jij zegt, om manager te worden want dan kan je beter manager worden zonder al het gedoe er omheen.
Meriam Slijkerman:
Dat zie je natuurlijk wel heel vaak in de praktijk dat mensen het zo opgetakeld hebben hun bedrijf, dat ze eigenlijk alleen maar bezig zijn met taken, verantwoordelijkheden en gedoe. Zeg maar, dat er eigenlijk weinig meer van het ondernemen zelf terecht komt. Ah ja,
Mirjan:
Zou dat ook te maken hebben met verantwoordelijkheden ook durven delegeren? Ik bedoel jij werd een min of meer gedwongen met die sales persoon.
Maar misschien als dat niet gebeurd was, was dat een stuk lastiger geweest. EH, als je loslaat dan gaan mensen hun ding doen en dat kan goed uitvallen, maar dat ook ook wat minder goed uitvallen. En zou dat daar mee te maken hebben?
Meriam Slijkerman:
Ja, ik denk dat heel veel mensen de behoefte hebben onder controle te houden en dat is natuurlijk ook zo. En die heb ik ook wel hoor. Enigszins. Het is niet dat ik het helemaal weg geef, maar ik kan wel meer op grote lijnen sturen. Ik hoef niet zo in detail te sturen. Ik ben niet, daarom ben ik ook geen manager maar meer leider inderdaad. Ik doe de grote lijnen en de details, ja, en dan neem ik er collateral damage, dat er wel eens iets misgaat, ook bij mij. Allemaal leer‑ geld ook dingen uit besteden dat het niet werkt, ook met copywriters of ja, met je punt. En dan maak je weer andere keuzes. Maar ik zorg wel altijd dat ik de regie heb over waar ik vind, dat het in grote lijnen heen moet. En als niet werkt dan trek ik ook wel even de touwtjes aan. Dus ja, op die manier doe ik het. En ja, ik denk dat ik wel redelijk kan los laten maar sales vond ik wel echt een drempel. dat klopt vond ik echter echt moeilijk. En je teksten uitbesteden vind ik ook lastig, maar voor mij is dat ook nog niet gebleken dat dat kan. Zeg maar dat het doet dat het goed genoeg is tot iemand echt snapt wat niet alleen de essentie is van high‑end ondernemen, want dat is ook echt iets anders dan gewoon ondernemen. Of met kleine stapjes, maar gewoon echt insteken op een goed niveau natuurlijk. Dus dat dat doe ik dan toch nog maar zelf.
Dus het gaat voor mij niet dat ik het niet durf los te laten, maar het moet wel de juiste persoon zijn dat je denkt het klopt. Het voelt goed om het ook los te kunnen laten. Dat is het meer.
Mirjan:
Ja, maar dan moet je inderdaad denk ik geluk bij hebben en daar kan je ook pech bij hebben.
Meriam Slijkerman:
Geluk inderdaad en als het niet past, zoek verder als niet past. Zo is dat ook, want uiteindelijk is dat ook gewoon. Steve Jobs zei het al aan en he, Don’t stop looking until jij het hebt zeg maar. Dus gewoon doorgaan
Mirjan:
Maar ik ben benieuwd, wie weet vind je de persoon zo maar hier Is er iemand die denkt oh, maar hier kan ik echt ondersteunen als copy writer
Meriam Slijkerman:
Oh, maar ik heb echt mazzel met mijn team hoor. En natuurlijk is er ook bij ons is er wel eens iets. Maar ik werk ook al eigenlijk al een aantal jaar met de vaste mensen. Mensen die hier ook echt vanaf het begin zijn. En dan zijn de mensen die komen en gaan. Dat zit er meer in de flexibele schil dan in t kernteam. Dus in die zin euh. nou mag ik me echter rijk prijzen en heb ik daar in euh mooie keuzes gemaakt. Mensen die wel echt bij me passen en die me ook snappen en euh ja, waar het gewoon ook echt klikt. Fijn! mijn ja gauw afkloppen straks zeggen ze morgen allemaal op.
Mirjan:
Ja, nou we hebben dit gehoord..
Meriam Slijkerman:
‘t Was goed zeg maar. En natuurlijk ja, niet alleen. Natuurlijk. Dit is echter in de achterkant van mijn business inderdaad, maar ook met de mensen die ik inhoudelijk heb toegevoegd in mijn team en want dat is natuurlijk de stap die ik ook heb gemaakt.
En ook de experts bedoel je?
Meriam Slijkerman:
Ik heb vorig jaar en aantal experts echt toegevoegd, maar dat is meer van de inhoud. Niet voor wat ik zeg, maar dan ook daarin natuurlijk weer een kwaliteitsslag gemaakt.
Mirjan:
Nou ja, da’s wel een leuke toevoeging. Daar gaat dit gesprek niet over. Maar dat vind ik ook wel een leuk model, zeg maar. We hebben het er volgens mij al een beetje over gehad. Wat de reden is dat het goed voor jou werkt is dat je gewoon een fijn team hebt en dat mensen hun verantwoordelijkheden nemen en dat jij fijn om op de inhoud te focussen en als de rest dan goed loopt. Nou ja, dit is korte lijnen en dan schakel je snel en dan vind je fijn.
Meriam Slijkerman:
Dat is ongeveer.. Specialisten, vooral specialisten, die ook echt met je meedenken en jou verder helpen. Zeg maar, dat is het. Ik heb gewoon een team omdat die mensen ook voor zichzelf denken of me mailen: hee Meriam dit en dit, zo kwam ik tegen. Zullen we dit zo en zo oplossen? Dus niet mensen die uitvoeren, maar die overstijgend mee kunnen denken met de groei van je bedrijf. Dat onderscheidt de gewone mensen van de, van de echte ja de specialisten in hun vakgebied. Mijns inziens.
Mirjan:
Ja, precies, dan heb.. ben je niet opdrachtgever, maar je werkt gewoon samen in feite. En bij opdrachtgevers krijg je opdrachtnemers en die ik doen wat er gevraagd wordt. Is soms ook heel prettig in sommige gevallen.
Meriam Slijkerman:
Maar ja, want soms gaat het andere kant op, dan denk ik nu kappen, gewoon uitvoeren. Dus dat moet je wel zeggen ja.
Mirjan:
Maar als je de hele tijd moet zeggen ho, ho!
Meriam Slijkerman:
Oh maar meestal, nee, dat gaat eigenlijk redelijk goed .
Mirjan:
Welnee, we moeten het ook een beetje leuk houden hier. Wat denk jij dat het voor jouw klanten doet dat jouw business aan de achter kant zo georganiseerd is? Want in principe ben je aan je als je. Laten we vergelijken met een Titanic en en een speedboot wel een enorm verschil, maar dan zit je meer in de speedboot en kan je heel makkelijk bijsturen en snelheid maken en afremmen allemaal. Dat wat met een Titanic natuurlijk niet kan. Uhm, denk je dat het voor jouw klanten ook voordelen heeft of maakt het niet zoveel uit? Zou je ook een Titanic kunnen zijn en zou het voor hen net zo goed werken?
Meriam Slijkerman:
Nou, mooie vraag inderdaad. Ik denk allereerst dat mijn klanten dat het sowieso een stukje dat ze het meten aan kwaliteit, ook. Op een moment dat je het zo hebt ingericht dat ze denken oké, het is ook nog goed georganiseerd. Mensen associëren dat wel met kwaliteit en dus dat is een eerste belangrijke ingeving. En verder ja, het feit dat ik natuurlijk snel kan schakelen is vooral handig voor mijn marketing. En dat ik gewoon ook dat stuk kan doen. Maar ook de inderdaad precies dat ik zo’n expert team erin zet, dat bedenk ik. En dat gaan we uitvoeren. We zetten het neer en we kunnen daarin snel schakelen. Ja, dat heeft ook impact op mijn klanten. En dat dat even anders kan op het moment dat er is omdat mensen daar nu zelf mee denken, dat is natuurlijk ook je hebt veel.. maar of het nou direct voor klanten… Kijk een Titanic is wel weer een groot verschil. Nou, ik ken ik zou zijn inderdaad. Maar of ik denk dat het vooral in eerste instantie voedt het vooral ook mijzelf dat ik gewoon. Ik ben nogal een redelijk creatief iemand dus ik iets bedenk, bijvoorbeeld een leuke actie of een boek‑ actie of een eh.. ik ga iets organiseren. Dan heb ik ook snelheid nodig. In handelen zeg maar en dan zoek ik ook mensen om me heen die niet zeggen ik heb over drie weken even een uurtje vrij voor je of zo. Dat soort mensen moet ik niet in mijn team hebben. Die denkt van oké, Meriam vandaag lukt niet maar, morgen om 4 uur Zullen we even schakelen? En dan dan gaan technici. Ik heb flexibiliteit nodig, aanpassingsvermogen en daarbij ga ik het zo veel mogelijk vooruit proberen te plannen. Hen, dat is het meestal. Maar euh ja, ik kan ook eens een creatief idee bedenken dat ik toch denk morgen: ik wil toch nog effe er doorheen rammen dat we na het weekend kunnen starten.
Mirjan:
Zo ja, precies. Maar het betekent eigenlijk in principe de grote lijnen lopen gewoon rustig door. Dat is wel fijn als je als klant elke keer met iets anders of iets nieuws geconfronteerd worden, dan denk je ook van pff, relax
Meriam Slijkerman:
Voor hun is het overzichtelijk. Inderdaad denk ik. De grote lijnen zijn gewoon uitgezet. Iedereen weet wanneer de training, coaching is; het is heel voorspelbaar. Dus in die zin is dat wel de Titanic dan even. Maar goed op het moment dat ik denk ik gooi er ‘n extra sessie in want ik voel voel dat veel mensen hiermee worstelen, laten we even een uur sparren of een extra masterclass doen over marketing, dan kan dat ook op elk moment ofzo. En dan heb ik ook snelheid in schakelen. Dus dat kan wel. En dat is dan natuurlijk wel in hun belang.
Mirjan:
Ja precies. Dus, zeg maar, laten we samenvatten, het fijne is dat je wendbaar en flexibel bent en dat merken ze als het nodig is. En voor de rest is het gewoon solide georganiseerd. Nou, ik weet niet of de Titanic solide was, maar er is in dit geval een gezonde mix zeg maar. Laat het daar op houden.
Meriam Slijkerman:
Ik hoop dat wij niet zinken in ieder geval.
Mirjan:
Nee, maar goed, als jouw ijsberg goed georganiseerd is dan. Dan denk ik niet hè, dan
Meriam Slijkerman:
Ik denk dat mijn ijsberg goed georganiseerd is.
Mirjan:
Ja precies. Zijn er nou dingen, want je bent nu een aantal jaren bezig. Precies, het aantal weet ik niet. Maar wat als je nou?
Meriam Slijkerman:
Maar het is inmiddels al bijna zes, want mijn dochter is vijf geworden. Dus.
Mirjan:
Nou ja hoor, dan een handige maatstaf. Als je nou denkt van hey, ik heb in het begin heb ik het zus ofzo aangepakt. Als ik opnieuw zou beginnen dan zou ik het anders doen. En dan wel op die vlakken en met die redenen. En dan met name natuurlijk aan de organisatie van je business.
Of zeg je nou, nee.
Meriam Slijkerman:
Als ik heel eerlijk ben, maar dat is ook omdat het niet anders kon. In het begin heb ik natuurlijk ook alles zelf moeten doen. Zeg maar, ik deed alle sales gesprekken zelf. En toen? Euh ja en ik deed.. ik heb wel snel een VA genomen. Iemand met echt kennis van zaken, MailBlue en dat soort.. toen zat ik trouwens nog in een ander, Autorespond volgens mij, of iets. Maar toen dat dacht ik ja, dat snap ik niet, dus daar kan ik me helemaal op gaan verdiepen, ik heb erg keuzes gemaakt. Pick Your Fight, zeg maar. Waar kost het me te veel tijd om me helemaal te gaan verdiepen. Net als ik kan ook niet stuken, moet je ook niet zelf gaan willen, zeg maar hè, dus dan. Nee dus dat is net zoiets, dacht ik dit kan ik me heel erg hier gaan verdiepen. net als Facebook ook, Ik dacht: daar moet je ook 24 uur bovenop zitten. Die tijd heb ik niet. Die tijd wil ik ook niet besteden, dus daar heb ik al wel snel keuzes in gemaakt om dat uit te gaan besteden. En qua Facebook bijvoorbeeld, dat moet toch wel echt een budget op dus dat was wel pas in jaar 2 dat die online funnel echt ging lopen. Het eerste jaar heb ik gewoon heel veel het bedrijf opgezet. Sales gesprekken gevoerd, offline marketingstrategieën en toen heb ik een ‘m door gebouwd, zeg maar, naar ook de online funnel goed neergezet te hebben en daar een continue flow in klanten. Dus ja, kon het anders? Weet ik niet. Ik denk dat je ook voor een stukje die stappen door moet om dan steeds meer taken uit te kunnen besteden. En daarin is alles wat ik verdiende heb ik eigenlijk weer terug geïnvesteerd in mijn bedrijf grotendeels. Zeker de eerste twee jaar en dat maakte dat ik al snel die stappen kon gaan maken. En ook eh, nou ja, die kwaliteit op die andere stukken heb waardoor ik nog sneller door kon groeien. Dus ik weet niet of’t sneller had gekund. Ik denk ja, het voel wel als een.. Ik heb niet ergens spijt van of zo op dit moment. Dat ik denk nee, dat heb ik echt verkeerd aangepakt of..
Mirjan:
Maar nee, dat is dus niet iets voor voor onze kijkers cq luisteraars dat je zegt. Doe dit alsjeblieft niet, dat heb ik gedaan en dat had ik echt nooit moeten doen. Nee, het klinkt ook wel redelijk natuurlijk.
Meriam Slijkerman:
Kijk ik zeg inderdaad, neem een goeie VA die heb je sowieso nodig als je echt succesvol wil zijn. Een VA kan natuurlijk verschillende dingen. Dus kijk ook even welke VA waarin gespecialiseerd is. Misschien heb je er twee nodig. Ik heb ook een VA en een PA inderdaad. En what’s in a name? Maar in ieder geval mensen die je daarbij kunnen helpen. Ik vind Facebook, Instagram of als je met ads gaat werken. Niet zelf in gaan zitten pielen. Dat is echt mijn tip, want het kost zoveel tijd om daar echt bovenop te zitten. Als je daar geld in stopt, wil je ook een dat je geld goed besteed wordt, dan moet je dat daar strak monitoren. Als je dat zelf wil gaat doen, gaat er heel veel tijd in zitten. Het gaat gewoon ten koste ‑ oh die kant op ‑ zal ten koste van de groei van je bedrijf. Dus dat, ja. Als dat enigszins kan. Dat is natuurlijk niet altijd haalbaar in het begin, maar zodra je het hebt, zorg dat je goed op sales richt zodat je geld maakt en dat geld kun je weer uit besteden. Ik weet dat ik in het begin gewoon een bedrag heb gereserveerd van ongeveer euh weet ik waarmee ik begon, iets van 12 of 15 duizend euro. Ik dacht nou dat ga ik aan ads besteden, maar dan ook echt met specialisten, want dan kan ik ook echt toetsen of het werkt of niet. En dan ga ik dat gewoon een half jaar doen. En toen had ik er nog niet zoveel budget opzitten. Dat is natuurlijk in de loop van de jaren ook gegroeid. Ja, Eerst zorgen dat het staat en dan gaan schalen zeg maar. En echt met de juiste specialisten.
Mirjan:
Ja, precies Het is zo weggegooid geld! Ja, zeker op dat vlak. Dat denk ik ook. J
Meriam Slijkerman:
Ja, want ook met virtual assistents , ik bedoel, niet iedereen kan alles en dus dan moet je ook helder in zijn. Iemand specialiseert in websites dat is weer iets anders dan in Mailblue Mensen hebben specialismen. De ene zit meer op de administratie en de andere zit meer op marketing. Zijn natuurlijk heleboel virtuele assistents, dus kijk goed waar iemand echt zijn specialisme in heeft. Want dat is ook belangrijk om te zorgen. Dus eigenlijk. Bepaal eerst wat heb je nodig in je team? Wat wil je zelf doen? Wat wil je uitbesteden? En dan ga je kijken welke specialisten je daarmee je team kan maken. En het liefst met zo min mogelijk mensen, maar zoveel als nodig om de kwaliteit te borgen.
Mirjan:
Ja, want het schaap met de 5 pooten bestaat gewoon niet. Tenminste. In mijn opinie niet. Nee, Iemand die alles kan bestaat niet.
Meriam Slijkerman:
Nee. Ja, maar dat geloof ik ook niet in want dan kan je geen specialist zijn, dan ben je de huisarts dus. En maar ik heb bijvoorbeeld wel iemand gespecialiseerd in websites die ook SEO doet Die combi’s kunnen weer wel.
Mirjan:
OK, maar dat ligt wel een beetje bij elkaar.
Meriam Slijkerman:
Ja en die t ook op kon maken. Nou en dan heb je weer en grafisch. En de dat, ja dat is wel handig dat is wel een lekkere combi zeg maar. En dus dan hoeven we niet weer apart een euh, een grafisch iemand waar je weer extra mee moet schakelen. Dus ja dan zo maak je op een gegeven.. Maar het gaat erom. Kies niet alleen voor de mens. Kies eerst en breng eerst echt in kaart wat je nodig hebt en ga daarna kijken wie, welke persoon, daarvoor geschikt zal zijn. Dat zou echt mijn tip zijn, ook aan alle kijkers en luisteraars .
Mirjan:
En hoe zie jij dan, nou nog even aanvullend? Hoe zie jij dan software in dat palet? Is dat dan niet zo relevant of wel? Of moet je dat ook? Zeg maar matchen, want ik ben het met je eens. Wat is het belangrijkste?
Meriam Slijkerman:
Ja, die software is nodig om natuurlijk gewoon die tijd te gaan minimaliseren. En je wilt ook niet.. ook daarin, je kosten op VA’s kunnen ook de pan uitrijzen, zeg maar. En dus in die zin is het natuurlijk om het proces smooth en makkelijk te laten verlopen en ook daar je tijd te minimaliseren kun je niet zonder software. En dan kun je natuurlijk zelf in verdiepen. Maar daarnaast ook handig om de specialisten te zoeken die dat al weten en die daar kennis van hebben en kijken samen met jou wat daar het best past is ook daarin specia‑ een specialisten in hun vakgebied.
Mirjan:
Ja, precies, want dat is natuurlijk heel vaak en mensen gaan heel snel. Tenminste, dat is wat ik heel vaak hoor. Misschien heb ik een heel gek kringetje dat mensen die gaan beginnen. Ja, je moet zo snel mogelijk gaan uitbesteden. En dan denk ik ja, dat is natuurlijk wel leuk. Maar ten eerste wat jij zegt je moet wel weten WAT je moet enigszins snappen in mijn opinie van wat je gaat uitbesteden. En kijk ook weer van jij zij in ‘t begin ook. Ik heb veel geautomatiseerd. Dat is natuurlijk ook. Nou ja, ik wil niet zeggen veel handiger. Maar een computer maakt in ieder geval over algemeen nog minder fouten dan mensen. En als het eenmaal ingeregeld is.
Kost het je ook geen, euh, als je tenminste snapt hoe het zit, ja, en kost je ook geen menskracht meer. En alleen het aansturen of het bijsturen in ieder geval. Maar voor de rest kun je daar ook een heleboel winst ‑ ik zeg altijd tijd creëren in feite. Euh. Dat vind ik nog beter.
Meriam Slijkerman:
Je minimaliseert je tijd. Inderdaad, hier heb ik echt, door dat allemaal te integreren en neer te zetten, heb ik echt denk ik nou wel de helft van mijn tijd bespaard ook.
Mirjan:
Ja, maar ja, dat is toch cool?
Meriam Slijkerman:
Dat is gewoon, alleen.. ik wist het niet allemaal hen, dus dat is een.. Dat kost best wel tijd als je dat niet wist om dat helemaal goed uit te zoeken. Ja, het helpt Kijk, als je het eenmaal hebt staan: prima! dan ik, net als ik zeg ik hoef er eigenlijk niet. Alles gaat automatisch. Bijna zo goed als en dus in die zin hoef ik alleen maar op de echt cruciale punten moet ik iets vinden: Ja of nee? Weet je en ook dan, als ik ja druk, gaat er weer automatisch een mail uit of iets. Dus dat is gewoon ideaal. Net als mensen betalen dan. Euh h, dan krijgen ze het in de facturatie. Dat soort zaken hoef je allemaal niet meer over na te denken en dan kan er echt een hele hoop. Dus dit spaart je niet alleen een heleboel tijd, maar ook gewoon een heleboel gedoe. Zeg maar
Mirjan:
Het creëert heel veel overzicht
Meriam Slijkerman:
En ja, het maakt dat je gewoon ruimte hebt voor je core business
Mirjan:
En dat is waar je voor begonnen bent natuurlijk.
Meriam Slijkerman:
Zeker.
Mirjan:
En je bent niet begonnen om alleen maar e‑mails te versturen of briefjes te typen of te overleggen met anderen.
Meriam Slijkerman:
En in begin is er dus ook niet haalbaar om alles uit te kunnen besteden. Inderdaad dus dan. Euh euh ja, dat plus ik vind als je het uitbesteedt. Dat is wel echt mijn visie in alles maakt niet uit wat je doet. Maar ergens moet je er ook, moet je er genoeg van weten om er regie op te kunnen voeren. Het is net als dat je je auto naar de garage brengt. Ik denk ja, of ik nou een rekening van 400 of van 900 krijg, ik zal ‘m even goed betalen ik heb toch geen verstand van. Hè, en nou zeg ik niet dat je alles moet weten, want dat heb ik dus ook niet Maar op hoofdlijnen moet je het wel genoeg kunnen weten om er ook regie op te kunnen voeren. Dus ik wil dat mensen het mij ook uitleggen en dat ik in ieder geval weet welke keuzes ik maak. Dan hoef ik het in detail niet te weten, zeg maar, hoe we het inrichten. Dan wil ik gewoon dat ze het inrichten zodat het loopt. Eh maar dat soort dingen of met copywriting of sales. Ergens moet je altijd wel een lijntje hebben en moet je wel als je het uit‑ besteedt weten, euh, hoe het zelf eigenlijk ook een beetje in grote lijnen werkt. En wat je er dan ook uit wil halen, anders kun je er ook niet op sturen.
Mirjan:
Nee, dat vind ik wel mooi dat je dat zegt. Ben ik het overigens helemaal mee eens. Dus wat dat betreft zitten we helemaal op één lijn. Ik denk dat uitbesteden zonder dat je zelf weet waar het over gaat, is een kostbare business en ik denk dat het uiteindelijk toch meer frustratie oplevert dan dat het je winst oplevert. Kan ik me voorstellen.
Meriam Slijkerman:
Maar d’r zit ergens natuurlijk een een gat en een discrepantie, want ergens zul je moeten om om door te groeien, heb je specialisten nodig, ook heb je tools nodig en software, maar weet je het nog niet helemaal.
Mirjan:
Nee, dat klopt. Maar stel nou dat jij mij vraagt. Ik wil een project management software pakket aanschaffen en ik zeg tegen jou van nou weet je, je kunt kiezen uit A of B. Dan wil jij dat ik kan uitleggen waarom ik A of B adviseer en wat dan eigenlijk mijn eerste advies is, zeg maar. En waarom. Ja en dan kan en eigenlijk als ik dat niet kan uitleggen, dan heb jij daar uiteindelijk niks aan. Nee. Of jij denkt ja, die zegt maar wat. Dat kan.
Meriam Slijkerman:
En het is voor mij dan om zelf te bepalen wat heb ik daaruit nodig en wat wil ik dat het oplevert? Wat ik net zei dus daar moet je vanuit leiderschap ook een visie op hebben. Van wat moet t mij opleveren? Inderdaad, wat wil ik daar uithalen? En dan wil ik van jou horen welk stuk mij het best daarin gaat faciliteren.
Mirjan:
Ja, dat denk ik dan wel, dus dan is het de samenwerking en dat je beiden.. maar dat wil niet zeggen dat je dan helemaal geen idee hebt wat zo’n tool kan, want daar.. dan ja.. Nee, dus schieten we niks mee op, zeg maar.
Meriam Slijkerman:
Nee dus in grote lijnen moet dat er doen. En dan euh, heel eerlijk. Ik weet ook niet altijd alles van tools en ding, maar ik wil het ook helemaal niet weten, want ik wil het ook helemaal niet doen. Ik vind wel dat ik er iets van moet weten, dus in grote lijnen weet ik het, maar meer ook niet.
Mirjan:
Dat is denk ik heel zinvol.
Meriam Slijkerman:
Ik vertrouw helemaal op mijn team met mijn specialisten. Weet je en het blijkt uit de cijfers, we hebben wel bijvoorbeeld iedere week halen we de cijfers op en de metingen en dat soort dingen. Dus op die manier. Ja, daar kan ik dan regie op voeren als ik denk goh, volgens mij gaan er wat dingen mis. Euh. Zit hier iets? Dan stel ik even een vraag. Dus dat zit echt weer op leiderschaps‑ niveau, zeg maar echt wel. Euh ja, dat werkt voor mij wel heel goed inderdaad, zonder dat je op de details stuurt.
Laat de kwaliteit bij de mensen zelf ook en en de kennis ook daar, want zij hebben verstand van zaken, dus als zij dat zeggen dan doen we dat.
Mirjan:
Ah ja, dat is mooi en dan kan je de leuke samenwerking krijgen en die hoor ik ook bij jou uit je uit je team terug. Of tenminste niet zozeer van je teamleden, maar van jou. Dat jij daar in ieder geval fijn mee samenwerkt. En dat is natuurlijk super belangrijk. Euhm, ik kijk ook effe naar de klok. We zijn al een heel eind op streek. En ik was nog even aan het terugkijken naar de stellingen. Maar volgens mij hebben we die.. Het enige wat ik nog waar ik nog heel even op op ik wil zoemen of ook even op terug wil komen, is de uitgewerkte processen. Want jij zegt ik heb heel veel geautomatiseerd en betekent dat je heel veel processen hebt uitgewerkt. Ehm, als je nu kijkt naar uhm, laten we zeggen iemand die nog niet zover is als jij, nog niet zo veel, want je hebt uiteindelijk toch best een groot team met me m kernteam wat klein is, maar wel best wel wat mensen eromheen die je verder faciliteren. Uhm, hoe strak is jouw bedrijf georganiseerd aan de achterkant? In jouw opinie?
Meriam Slijkerman:
Ja, daar gingen we nog even op terugkomen. Sorry, Nou ja dat is de vraag. Wat bedoel je met strak precies? Bedoel je dan dat er allemaal gestructureerde processen hebben waar iedereen iets uploadt en daarin een heleboel systemen erachter?
Mirjan:
Want in die nou, het moet. Het moet werken voor jullie. En dat er dan geen ruis op de lijn staat. Dat mensen dus niet bezig zijn met tenminste, zo definieer ik dat, dat mensen bijvoorbeeld jou. Uhm. Uhm. Iemand die moeten, dan moet de mail uit. En dat iemand zich niet hoeft toe bezig te houden met idee van o ja, waar haal ik nou mijn informatie vandaan? En uhm, hoe weet ik nou wanneer ik dat moet versturen? Weet je wel een beetje daar aan al het gedoe eromheen die die wil. Gewoon die mail sturen en klaar. En.
In welk systeem?
Meriam Slijkerman:
Ja, ik denk dat ‘t allerbelangrijkste ten eerste is dat een hele duidelijke taak afbakening hebben. T Is niet onduidelijk voor iemand in mijn team wat hij of zij doet en waar we mogelijk enige overlap is of was, zeg maar, en dan hebben we dat gekristalliseerd of belegd in ieder geval taken en verantwoordelijkheden heel duidelijk belegd.
Mirjan:
Ja, precies echt een…
Meriam Slijkerman:
En dus daar is geen onduidelijkheid of dat we daar ruis op de lijn krijgen. Op het moment dat het wel zo is, dan inderdaad dan tikken we dat af. Wie wat doet en dan zetten we dat ook gewoon neer. En verder zijn bij mij om maar dat is omdat ik, nogmaals, een klein team heb, hele directe lijnen. Ik schakel eigenlijk maar ,ja, Facebook. Instagram, dat is gewoon wekelijks hebben we contact en de cijfers en even de updates. Nou prima he. En dat is samen dan met mijn PA die de cijfers ook vanuit het andere systeem haalt, zodat we ze naast elkaar kunnen leggen en daar werken we samen in een document. Daar komen die cijfers samen, zodat iedereen daar gezamenlijk in kan en dat we altijd het overzicht hebben dat we het ook even kunnen vergelijken. Nou dat is voor dat stuk en verder met de website. Ja, als er dingen zijn dan dan pakken we dat op. En waar dat nodig is, dat dat de een grote project is dan stemmen wij even of dan organiseer ik even afstem‑ meetings met elkaar. Een keer in de twee weken of per week hangt een beetje vanaf hoeveel taken we willen doen. Ja, in het gewoon even zoals ik zei even afstemmen. Ja en verder nee. Het zijn de taken zijn belegd. Alles rondom MailBlue, Plug&Pay en interne mailings en kennis expertteams dat ligt allemaal bij de PA. Alles rond de website en SEO, dat ligt bij de VA, zeg maar bij mij dan. Zoals ik in die term is En Facebook Instagram , doen hun eigen taak. En dan heb ik alleen nog een apart project rondom de Instagram content marke‑.. kalender Euh, omdat ik die wilde upgraden zeg maar. En ook dat stuk voor mij nog onderbelicht was. En daar heb ik nu een apart iemand op. Maar dat heb ik even als een apart project, zeg maar voor nu. Om te kijken of dat verder ook geïntegreerd moet worden. Het is eigenlijk helemaal helder. Ik had altijd de afspraak. Voor maandag 12 uur lever ik de spullen aan, zodat iedereen weet dat het dinsdag ochtend eruit gaat.
Ja, en dit is wel echt leiderschap. Ja en dan merk je wel. Dan ben ik wel heel blij ‑en ik kan niks zeggen over andere ondernemers ‑ dat ik ook gewoon 10 jaar manager ben geweest of leider, zeg maar. En dat is wel een verschil dat je ook gewoon. Ik laat alles los, maar waar nodig trek ik het ook echt weer naar me toe. Het is wel mijn bedrijf. Weet je, en ik voer daar ook wel regie op, dus in die zin is er ook niet zoveel onduidelijkheid over. Als er ergens ruis op de lijn is, prima, kan gebeuren. Maar daar gaan we het wel rechttrekken en recht breien want dit kost tijd en tijd is geld. Weet je en ik betaal jullie allemaal met liefde, zeg maar. Maar wel euh, iedereen op zijn eigen vakgebied. En dat we de juiste dingen doen, niet onnodig veel als het niet nodig is, zeg maar. Dus waar kan het slimmer en efficiënter. En daar denkt dat iedereen in mee. Dit is ook echt leiderschap, ook Mirjan. Zet de lijnen uit hè, en voer het uit.
Mirjan:
Ja, het antwoord dit is volgens mij wel een beetje antwoord op de vraag. Dus wat dat betreft helemaal prima toch? En euh, elke business is anders. Elke ondernemer is anders. En ik kan me voorstellen dat de managementervaring wel handig is in deze.
Nou, dat goed kan ik me heel goed voorstellen
Meriam Slijkerman:
Zeg maar een ja, Maar ik heb dus niet een heel opgetuigde processen‑ ding inderdaad dat euh, nee dat. Maar dat komt nogmaals omdat ik een redelijk klein en overzichtelijk team heb waarin dat het niet vraagt. Werk je met veel meer mensen dan zal er veel meer afstemming nodig zijn. En dan zal er waarschijnlijk ook andere systemen of software nodig hebben om dat veel meer te kunnen. Ja faciliteren denk ik ook Zeg maar, ja dan euh ja dat het maar dat is bij mij op dit moment niet nodig.
Mirjan: Nou helder ja uh, wat mij betreft komen we dan aan het eind. Dan heb ik nog één vraag: heb ik nog iets niet gevraagd wat ik je wel had moeten vragen?
Meriam Slijkerman:
Ja, nou ik zit even te denken. Volgens mij hebben we wel een heel veel behandeld toch Ja, en ik zit ook net te denken van is er nog niet iets nou. Kan zo niks bedenken. Jij?
Mirjan:
Nee, ik ook niet meer. Maar ik heb al, ik vond dat ik al heel veel bedacht had. En natuurlijk kunnen nog uren doorgaan wat mij betreft, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. En dan stel ik voor dat we afsluiten. Dan wil ik jou heel hartelijk danken voor je tijd en je input en je open inkijkje achter jou,.. Achter de schermen van jouw bedrijf.
Meriam Slijkerman: Ja, leuk. Graag gedaan dank je wel.
Mirjan van der Meijden: Wij komen elkaar vast nog eens tegen. En uhm ja, als mensen nou denken hé die euh die Slijkerman daar wil ik eens contact mee opnemen. En waar? Hoe kunnen ze jou dan het beste benaderen, vinden, ergens op het web?
Meriam: Ja, sowieso via LinkedIn connecten is altijd leuk: Meriam Slijkerman. Maar het beste is even via de website https://mslijkerman.nl en daar vinden mensen heel veel al. Mochten ze het boek eens willen lezen wat ik heb geschreven, waarin ik in zeven stappen beschrijf hoe je je eigen groeistrategie bouwt of eens een uurtje letterlijk mee willen doen, aan de slag met het bepalen van je eigen strategie en je plan. Ook dat soort dingen kunnen ze allemaal vinden op de site. En als ze gewoon eens 1‑op‑1 gericht willen sparren, dan kan dat ook. Plan dan gewoon even een persoonlijk strategiegesprek.
Ik zal zorgen dat de de linkjes naar je LinkedIn en je site dat die eronder komen denk ik. Maar dat kan ook rechts of links moet je even creatief mee omgaan. Ligt een beetje aan waar je de video of audio wanneer je die luistert en waar die waar je die terugvindt. Maar ik zorg dat ie je in ieder geval aan deze content aan ons interview gekoppeld worden. Dan rest mij niks anders dan jouw hartstikke te bedanken voor jouw input. En ik wens je nog een hele fijne middag. Is het inmiddels
Meriam Slijkerman:
Ja leuk en ook leuk dat je dit doet Hartstikke bedankt en jij ook heel veel succes. Leuk om zo een kijkje in de keuken te nemen bij andere ondernemers. Doe je goed.
Mirjan:
Ja, nou, ik en ben ook benieuwd. We gaan eh.. er volgen er meer, zeg maar. Dus ja, ik houd je op de hoogte. Nou dank je wel, Dan zien wij elkaar binnenkort weer. Dag allemaal!