team bouwen?

Een team bouwen om vrij te kunnen ondernemen

Laatst luisterde ik naar een podcast van Eelco de Boer over een team bouwen. Misschien ken je hem, best een bekende naam in de wereld van internet-ondernemen in Nederland.

Maar daar gaat het niet om. Waar hij het over had, was hoe een gemiddeld organogram van een kleine ondernemer eruit ziet.

Velen – en ik ben geen uitzondering – zijn CEO, administrateur, marketeer, sales, support, beheer en alles wat er verder moet gebeuren. Okay, sommigge taken besteed je uit, maar heel veel houd je zelf bij. En stiekem denken we toch ook dat we heel veel dingen zelf het beste kunnen 🙂

Waarom dat niet handig is, legde hij ook uit.

Waarom een team bouwen?

Vrijheid is voor velen van ons de ultieme reden en motivatie om een eigen bedrijf te starten. maar hoe vrij ben je als je alles bijhoudt, regelt en doet? In elk geval kost het heel veel tijd en energie. Het WHO not HOW-principe kan je mogelijk veel verder brengen dan je nu denkt. (#notetoself)

In zijn podcast deelt Eelco dat hij Sir Richard Branson bestudeerde en vragen stelde om te ontdekken hoe hij zijn talloze bedrijven kon en nu nog steeds kan runnen en groeien.

Het geheim van Branson is dat hij zelf niets doet. Nou ja, hij denkt, praat, brainstormt en is een inspirator, maar is zeker niet uitvoerend in zijn bedrijven.

Hij heeft vooral goede mensen om zich heen verzameld die heel goed zijn in het uitvoeren, structureren en organiseren en plannen. Who not How. 

Met het how houdt hij zich dus totaal niet bezig. En Eelco de Boer werkt op een vergelijkbare manier, alhoewel hij nog wel met regelmaat in zijn business werkt.

Maar vrijwel alleen levering van content, 1-op-1 begeleiding van een heel beperkt aantal ondernemers. En die ondernemers moeten dan ook nog aan zijn voorwaarden voldoen. 

Ik heb mijn bedrijf langs die lat gelegd. Stel dat ik het Who not How principe zou toepassen, wat zou me dat in potentie kunnen opleveren? En zou ik dan andere keuzes maken?

Grappig genoeg zou het dan veel duidelijker zijn welke keuzes ik zou moeten maken en ook wat ik zou kiezen. 

Veel impact kan ik niet alleen

Wat ik ook gedaan heb, is alle ondernemers die ik inmiddels geïnterviewd heb langs deze lat leggen van Who Not How. En daaruit kwamen opvallende resultaten.

Het allerleukste is dat ik met die resultaten een visuele representatie heb gemaakt van hoe verschillende bedrijven hun bedrijf ingericht hebben.

Plus dat ik een relatie kon maken naar de mogelijke groei die een business kan doormaken. En wat dat betekent voor uitbesteden en automatiseren.

Ik realiseerde me dat hetgeen ik voor mezelf als ideaal voor ogen had, erg onhandig en niet ideaal was voor mij.

Ik wilde vooral met een mini-team werken en klanten 1-op-1 helpen om hun bedrijf achter de schermen op orde te brengen. Maar wel veel impact maken en zorgen dat ICT geen gedoe meer oplevert in kleine bedrijven.

En dat wil ik nog steeds. Maar om dat goed te doen kan ik een beperkt aantal klanten per jaar helpen en dan heb ik niet de impact die ik wil.

Anderen kunnen dat natuurlijk helemaal prima vinden, maar het past me niet. Dus dat vraagt om een koerswijziging. 

Dus ik bied 1-op-1 trajecten voor ondernemers. En ga ook VA’s helpen om hun klanten te ondersteunen. Zodat VA’s hun klanten helpen om hun business achter de schermen superefficiënt en strak te organiseren, zodat ze de beste resultaten kunnen bereiken voor hun klanten.

En daarmee hebben we samen veel meer impact.

Wel geinig hoe ik van een podcast via mijn interviews tot een besluit kwam. 

team bouwen

Masterclass Slim Tools Selecteren

Het resultaat is ook dat ik deze bevindingen naadloos in de masterclasses kan integreren in de masterclasses die ik geef.

De puzzelstukjes vallen in elkaar. Hoe mooi is dat?

De juiste tools selecteren om samenwerkingen en automatiseren optimaal in te regelen is namelijk super relevant. 

Slimmer tools selecteren voor jezelf of voor je klant is actueler dan ooit. 

Ik heb mijn masterclasses weer verbeterd, omdat ik er niet helemaal tevreden mee was. Een aantal opmerkingen uit de podcast van Eelco de Boer hebben mij weer geholpen om de masterclass beter op te zetten en meer waarde te kunnen bieden. 

De resultaten van de ondernemers die ik nu geïnterviewd heb (beluister hier mijn podcasts), heb ik uitgewerkt en verwerkt in de masterclasses.

Het is een heel handig model om te zien of, waar en hoe je stappen zou kunnen maken met automatiseren en eventueel uitbesteden. En hoe dan daarbij op zoek gaat naar de beste tools voor jouw business.

Klik op de link om je aan te melden voor de volgende masterclass: linkje voor ondernemers en een link naar de masterclass speciaal voor VA’s die hun klant willen helpen. 

En als je een collega hebt voor wie het ook interessant is, aarzel niet om hen de link door te sturen, zodat ze zich ook kunnen aanmelden 🙂

Online masterclasses

Geef een reactie