Trello werkt niet voor mijn klanten. Ik heb het verschillende keren gehoord tijdens de interviews met succesvolle online ondernemers. Dit waren onder andere webbouwers, die toch wel wat info van hun klanten moeten ontvangen en ook weer delen.
Hoe praktisch zou het zijn als hun klanten ‘gewoon’ met Trello zouden gaan werken voor deze samenwerking. Maar hoe kan je dat voor elkaar krijgen? Zeker als klanten ‘niet willen’.
Een voorbeeldje: Misschien ken je het gevoel wel als je op vakantie boodschappen gaat doen. Je komt in een nieuwe supermarkt en hebt geen idee waar wat te vinden is.
In Nederland gaat het nog wel, maar het is veel erger als je in zo’n Franse of Italiaanse Hypermarché belandt. Een een enorme winkel met een enorm aanbod. De producten zien er allemaal anders uit en dus duurt het eindeloos voor je je boodschapjes bij elkaar hebt.
Dat gevoel kan Trello oproepen bij ondernemers die helemaal onbekend zijn met Trello.
Voor hen is het een onoverzichtelijke brij aan blokjes, opties en kleurtjes. Te veel. En dus haken ze af voor ze begonnen zijn.
Wat daar nog bij komt is dat het niet op iets lijkt wat ze al kennen.
Ze kennen whiteboards, powerpointpresentaties, tekstverwerkers en Excel lijstjes.
De Trello manier om info te organiseren is anders. Dus ook daar ontstaat een mismatch met wat jouw klanten kennen.
Probeer je eens in te denken. Je bent klant. Je wil een website en dat betekent dat je na moet denken over de indeling, de teksten, het beeldmateriaal, de kleuren, de URL en ga zo maar door. Dat is al buiten wat je dagelijks doet.
Dan krijg je ook nog de vraag om alle input in te leveren in zo’n Trello bord. Omdat dat zo handig is. Hoeveel kan een mens hebben?
Misschien een beetje over de top, maar je snapt het punt. Jouw dienst of product is gesneden koek voor je, je weet precies wat er nodig is en je kan je klant daarin heel goed begeleiden. Trello hoort ook gewoon bij het dagelijks werk.
Als je dit realiseert, is het gemakkelijk om je klanten te helpen met het gebruiken van Trello.
Geef aan waarom het zo prettig is voor hen (en voor jou). Vertel hen dat het waarschijnlijk niet lijkt op de software die ze al kennen en maak het onderdeel van de onboarding om hen goed te introduceren in jouw Trello.
Als je dat goed voor elkaar hebt, weet ik zeker dat jouw klanten gewoon in Trello willen samenwerken. Of in elk ander project management tool dat je kiest.
In dit voorbeeld ging het over webbouwers, maar voor de duidelijkheid.
Het geldt voor allerlei diensten waar je info moet en wil uitwisselen met je klanten.
Er is geen sprake van onwil. Er bestaat gewoon een gat in kennis en ervaring tussen jou en je klant.
En soms kan de conclusie zijn dat je niet de juiste tool gebruikt. Dat het gat te groot is om te overbruggen.
En dan is het zaak om je nog eens onder de motorkap van jouw business te kijken.
Heb je wel de juist tools en processen in place voor jouw dienst en doelgroep?
Om te beginnen, is het geen onwil van deze klanten. Het heeft alles te maken met een gap in kennis.
Wil je dit eens voorleggen, plan hier je call en dan gaan we het gesprek aan om te bepalen wat in jouw geval het beste pad is.
Deze podcast is uit de serie: [Business Back-end Basics]
Liever luisteren via Apple podcasts of Spotify?
Klik hierboven op ‘Luister via’ om naar Spotify of iTunes te gaan.