#33 stijgende teamkosten

Het medicijn tegen almaar stijgende teamkosten #33

Buikpijn van je almaar stijgende teamkosten? Een VA of expert inhuren kan een kostbare zaak zijn. Je wil als ondernemer je kosten zo laag mogelijk houden. Niet omdat je gierig bent, maar omdat dat slim is. Met dezelfde omzet houd je immers meer over.

Je bent zelf ondernemer, dus je weet dat gratis niet bestaat. En dat is helemaal okay.

Toch word je onrustig als je aan het eind van de maand naar je financiën kijkt. Het lijkt wel of de teamkosten maar blijven stijgen.

Je kan een paar dingen doen. Eén daarvan is kijken of er bijzondere taken of activiteiten waren in de afgelopen periode, waardoor het logisch is dat er meer uren gedeclareerd werden. Een tweede ding is natuurlijk kijken of de taken wel echt gedaan moeten worden. In een van de interviews die ik voor de podcast-serie ‘Achter de schermen bij’ kwam naar voren dat bij het inkrimpen van het team bleek dat een heleboel taken helemaal niet zo noodzakelijk waren. Een derde is beoordelen of je de juiste mensen aan boord hebt. Misschien kan een meer senior VA of expert in veel minder tijd bereiken, waardoor ondanks het hoger tarief toch de kosten lager zijn.

Efficiënter samenwerken

Als je in die drie dingen geen kansen ziet, is het zaak om eens onder de motorkap van je business te duiken. Bij heel veel ondernemers is daar heel veel winst te halen. En ik durf te wedden dat dat bij jou ook zo is.

Het uitvoeren van taken en het samenwerken van je team kan vrijwel altijd efficiënter. Zijn er afspraken gemaakt over hoe je met elkaar communiceert? Waarover je live communiceert en wat gewoon via een Trello gaat? Is duidelijk hoe bepaalde taken uitgevoerd worden? Is er een centrale plek voor content, checklists of standaarddocumenten? En zo kan ik nog wel even door. De vraag is dus.

Is jouw business zo ingericht achter de schermen, dat iedereen gewoon zijn of haar werk kan doen, zonder zich steeds af te vragen waar, wat en hoe? Als het antwoord niet een volmondige JA is, dan is er werk aan de winkel om de kosten terug te kunnen dringen.

Krijgt je team verantwoordelijkheid?

En dan nog dit hele cruciale punt. Een gewetensvraag voor sommigen 🙂 Ben jij zelf in staat om afstand te nemen en niet alles te mirco-managen? Soms ben je zelf de verstorende variabele door ad hoc allerlei vragen te stellen, nieuwe dingen te willen lanceren, dingen net even anders te willen en dan is je team niet het meest efficiënt en effectief. Ook hier heb je wat te doen als je teamkosten wil beheersen.

verminder stijgende teamkosten

Buikpijn van almaar stijgende teamkosten kan je dus terugdringen. Eerst een korte analyse waar de bottle-neck zit en in elk geval zorgen dat de relevante processen zijn uitgewerkt op een manier die het werken gemakkelijker en efficiënter maakt voor het hele team.

Ik ben heel benieuwd wat jij meeneemt uit deze aflevering. Laat het me weten via een dm op Insta of LinkedIn. Of tag me in een comment hieronder, dan reageer ik daar weer op.

En wil je samen aan de slag om je business achter de schermen slimmer in te richten? Plan hier je call en we gaan het gesprek aan om te bepalen wat in jouw geval het beste pad is.

Deze podcast is uit de serie: [Business Back-end Basics]

Liever luisteren via Apple podcasts of Spotify?

Klik hierboven op ‘Luister via’ om naar Spotify of iTunes te gaan.

Geef een reactie