#30 geen processen nodig

Mijn bedrijf draait prima zonder processen #30

Processen voegen niet echt iets toe in mijn bedrijf. Het werkt prima zoals het nu is.

Het is verspilling van mijn kostbare tijd. Mijn klanten zijn belangrijker. Ik hoor vaak dat het in een business lekker draait, dus dat het niet zinvol is om dat ook nog eens in beton vast te leggen. Grappig, dat processen en structureren de associatie oproepen met ‘in beton gieten’.

Dat is natuurlijk onzin, tenzij je het zelf zo inricht. Maar dat uitgewerkte processen in jouw business niets toevoegen, dat is echt onzin. Waarom?

Allereerst, omdat je steeds op dezelfde manier te werk gaat als je een proces vastlegt. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van bonnetjes en binnenkomende rekeningen in je bedrijf. Het is belangrijk dat die in de boekhouding terecht komen. Als je de ene keer een foto maakt, de andere keer een bonnetje in je portemonnaie laat zitten en de derde keer je bonnetje inscant, hoe weet je dan zeker bij de BTW aangifte dat je alles hebt? Terwijl als je één methode kiest en het consequent op die manier doet, weet je vrij zeker dat er geen bonnetjes meer rondslingeren. Dus je helpt jezelf enorm, omdat op een later moment je tijd bespaart. En zo werkt het dus het met heel veel taken in je bedrijf. Zou dit iets toevoegen?

Ten tweede, omdat je een standaard manier van werken hebt ingeregeld, is het veel gemakkelijker om taken uit te besteden. Misschien wil je dat nu nog niet, maar als je de processen meteen goed inregelt, bespaar je tijd en geld op het moment dat je dat wel wil. Bedenk maar eens hoe dat gaat. Je huurt een VA in om je social media posts in te plannen. Deze VA gaat vragen hoe jij dat normaal zelf doet, waar je teksten en je afbeeldingen te vinden zijn en waar je planning staat. Als je dat georganiseerd hebt, zijn de kosten voor deze VA natuurlijk veel lager. Ze zal immers veel minder tijd nodig hebben om de juiste content te vinden, er is veel minder afstemming nodig om duidelijk te krijgen wat je precies wil en niet onbelangrijk, heeft een vliegende start en een fijne ervaring. Ook niet onbelangrijk!

Het derde is misschien nog wel belangrijker, je bespaart jezelf enorm veel frustraties. Want weet je hoeveel frustraties ondernemers opbouwen, door het steeds maar bezig zijn met brandjes blussen, hetzelfde wiel uitvinden en zoeken naar bestanden en andere info? HEEL HEEL HEEL VEEL! rDe frustratie komt van steeds afgeleid raken, niet kunnen doorwerken met je klanten, en ‘s avonds nog even allerlei losse mailtjes sturen om vragen te beantwoorden die je kan vermijden, om irritante klusjes die je steeds maar uitstelt of voor de 10e keer hetzelfde zoeken op je computer. Om gek van te worden.

Een flink aantal van de vrouwen die ik inmiddels heb geïnterviewd (eerdere podcastafleveringen) zijn het met me eens. Vooral degenen die te maken hebben met klanten waar de boel niet goed is ingeregeld. Zij als experts of VA hebben daar gewoon last van. Het is niet moeilijk om te bedenken wat de pay-off zal zijn van een georganiseerd bedrijf achter de schermen.

Dus mijn advies: ga vandaag nog aan de slag! En begin nu met het vastleggen van jouw basale processen. In podcast #27 en #28 deel ik hoe je dat aanpakt. Als je niet goed weet waar te beginnen, beluister die podcasts even.

En wil je graag mijn hulp? Plan dan een call in waarin we verkennen of mijn hulp ook passend is voor jou in deze fase. Klik hier om de call in te plannen.

Deze podcast is uit de serie: [Business Back-end Basics]

Liever luisteren via Apple podcasts of Spotify?

Klik hierboven op ‘Luister via’ om naar Spotify of iTunes te gaan.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven