Stress door succes. Het is een bekend fenomeen. Ik sprak laatst twee succesvolle ondernemende vrouwen die hele leuke klanten hebben en heel graag werken, maar niet meer weten hoe ze nieuwe klanten in hun agenda moeten passen.
Vraag je je af hoe je dat het slimst en gemakkelijkst voor elkaar krijgt? En wil je daar hulp bij. Stuur me dan een DM op LinkedIn (en connect gerust als we nog niet geconnect zijn).
Liever luisteren via Apple podcasts of Spotify? Klik op ‘Luister via’ in de box hierboven en kies voor Spotify of iTunes.
Transcript
Kan je eigenlijk niet met vakantie, zonder dat het werk zich opstapelt, kan je voor je gevoel niet uitbesteden, niets uit handen geven? Hoe kan het dat slimme vrouwen dit niet aanpakken en veranderen? Afgelopen week had ik mooie gesprekken met succesvolle onderneemsters die het razend druk hebben. Succesvolle vrouwelijk ondernemers die zoveel klanten hebben dat ze bij elke nieuwe klant twijfelen of ze die er wel bij kunnen hebben. Vrijheid, dat is wat ze graag wilden. En op een bepaalde manier hebben ze die ook. Maar toch kan de business niet draaien zonder hun aanwezigheid. Sterker nog. Het werk stapelt zich op als ze een weekje vakantie nemen. Hoe kan het toch dat zij dat niet beter regelen voor zichzelf?
Stressvol ondernemen doe je zo
De ambitieuze en succesvolle vrouwen hebben mooie doelen. En ze zitten in een lekkere flow van klanten krijgen en helpen. Dus dat is fantastisch.
Maar er ontbreekt iets. Wat dat is leg ik uit aan de hand van een voorbeeld. Stel je wil naar Italië voor een vakantie, de vakantietijd galmt nog even na 🙂 Dan kan je gewoon je auto volgooien met brandstof en spullen en vertrekken. Niks mis mee. Onderweg zie je wel waar je eet, ontdek je dat er wegen zijn afgesloten vanwege wegwerkzaamheden en merk je dat een plek om te overnachten niet zo heel snel en gemakkelijk te vinden is.
Geen enkele twijfel dat je er uiteindelijk komt met de nodige stress en misschien met de nodige extra kilometers. Dat is een beetje gechargeerd wat deze ondernemers doen. Dus een doel hebben en lekker bezig zijn is niet voldoende.
Even terug naar de fictieve Italië-reis. Het is niet heel waarschijnlijk dat je op reis gaat zoals ik het beschreven hebt. Het is waarschijnlijker dat je eerst bepaalt hoe je naar Italië wil gaan – met de trein, de auto, het vliegtuig of misschien wel op de fiets. Op basis van de tijd die je hebt – voor een week maak je misschien andere keuzes dan voor twee maanden. Op basis van waar je naar toe wil, Noord-Italië of Sicilië maak je andere keuzes; niet alleen voor je vervoermiddel, maar ook voor je kleding. Wat je wil doen als je op je plek van bestemming bent; als je wil surfen, fietsen, klimmen of zeilen wil je misschien liever je eigen spullen meenemen. En zo zijn er nog een paar dingen te bedenken.
Je doel kan hetzelfde zijn, maar de randvoorwaarden om er te komen en dan kunnen doen wat jij wil, kunnen er totaal anders uitzien. In je business is het niet anders.
Als je op weg gaat naar je doel in je business – laten we zeggen 15 nieuwe klanten in 6 maanden, dan is het fijn om inhoudelijk te weten wat dat betekent voor je aanbod en je marketing.
Maar nadenken over de randvoorwaarden om die klanten ook te kunnen ontvangen en helpen is net zo belangrijk. Anders loop je vast. Ja, ho even, Mirjan, maar ik heb een plan. Het is heel duidelijk wat ik moet doen om mijn business te laten groeien, de marketing is op en top uitgewerkt, ik ben mijn team aan het opbouwen en ik weet waar ik heen ga. Super! Maar heb je de back-end van je business ook zo ingericht dat je je groei kan bijbenen organisatorisch gezien? De twee ondernemers waar ik het eerder over had, zaten zo vol overgave in hun bedrijf, de groei ervan en het werken met klanten dat ze niet echt de tijd genomen hadden om te bepalen welke praktische voorwaarden nodig waren om relaxed te kunnen groeien. Dus bij elke nieuwe aanvraag sloeg de paniek toe: hoe ga ik deze klant weer in mijn agenda proppen.
Structuur als medicijn tegen stress
En toen bleek ook dat het eigenlijk niet goed of gemakkelijk was om taken over te dragen. Alles hing aan en draaide om henzelf.
Succesvol uitbesteden van taken vraagt wat van de organisatie van je business. Je kan namelijk niet verwachten dat iemand – hoe ervaren ook – jouw manier van werken zomaar weet. En voor automatiseren geldt hetzelfde.
Automatiseren zonder structuur kan ook niet. Zo werkt het ‘hoofd’ van een computer nu eenmaal niet. Een computer begrijpt nog steeds alleen maar enen en nullen. Dus je doelen helder hebben is één. Weten wat ervoor nodig is inhoudelijk om het te bereiken is twee. En de randvoorwaarden creëren om het daadwerkelijk te realiseren is drie. Daar zit het goud om relaxed te kunnen ondernemen en groeien.